Monday, June 6, 2011

hargai laa owg yg kite miliki..

pada suatu hari di sekolah,, seorang murid bertanya kepada gurunya ...
ketika itu guru tersebut sedang mengajar tentang KASIH SAYANG...

PELAJAR :: cikgu macam mana nak pilih seeorang yg 
terbaik sebagai orang yg paling kite sayang?
dan macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan?

CIKGU :: okayy kamu ikot ape yg cikgu suruh buat ny..
kamu pergi ke padang,, kamu berjalan di atas rumput sambil
memandang rumput di depan kamu..
pilih yg paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali..
dah petik rumput yg paling cantik,, bagi dekat cikgu,, okay..?

apabila pelajar tersebut pulang ke kelas.. tiada sehelai rumput pun di tangannya..
cikgu bertanya.. kenapa tiada rumput yg di pilih?

PELAJAR :: tadi masa saya berjalan,, saya carilah rumput yg paling cantik..
memang ada yg paling cantik,, tapi cikgu kata petik yg paling cantik..
maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari rumput yg paling cantik
tanpa menoleh ke belakang lagi..
tapi sampai di penghujung padang,,
saya tak jumpa pun yg cantik..
munkin ada di antara yg di belakang saya tadi rumput yg paling cantik,,
tapi cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula,,
jadi tiada lah rumput yg boleh saya petik cikgu..

CIKGU :: yaa itulah jawapannya..maknanya apebila kita telah berjumpa
dengan seseorang yg kita sayang,, janganlah kita mencari lagi yg lebih baik dari tu..
kita patut hargai orang yg berada di depan kita sebaik-baiknya..
jangan kita menoleh ke belakang lagi kerana yg berlaku tetap dah berlaku..
semoga yg berlalu tidak berulang lagi dan
egat lah orang yg paling kita sayang itu lah yg paling cantik dan paling baik..
walaupun nak ekot kan banyak lagi yg cantik dan seperti rumput tadi..............

No comments:

Post a Comment